Il-2 Šturmovik  

autor: Hoper
vytvořeno: prosinec 2005
aktualizováno: 30. 9. 2007

Někdy koncem roku 1998 se pro svět neznámý ruský programátor Oleg Maddox rozhodl splnit si svůj sen (a nejen jeho) a vytvořit bojový simulátor z prostředí východní fronty druhé světové války. Do té doby jsme tu měli i několik na svou dobu výborných simulátorů, ale bohužel vždy jen zahrnující letadla USAF, RAF nebo Luftwaffe. Výjimkou potvrzující pravidlo byly stařičký Aces of the Pacific a o něco novější Combat Flight Simulator 2: WWII Pacific Theater, které obsahovaly japonská letadla. Ta ruská, respektive používaná Rudou armádou, se nějak stále opomíjela. A při tom by mnoho lidí rádo opustilo již olétané Mustangy nebo Spitfiry a "osedlalo" třeba Lavočky, Jaky nebo dokonce "Černou smrt" – Il-2.

A tak, když se na inetu poprvé objevily obrázky z připravované hry Il-2 Sturmovik, řady počítačových leteckých nadšenců zajásaly a doslova slintaly nad formací ruských Kober, výškovým stíhacím MiGem ozářeným palbou svých zbraní nebo Befkem podlétávajícím most. Jen tiše žasly nad obrázky, ukazující možnosti nového programu, kdy se například mělo fyzicky projevovat poškození od nepřátelské palby (obrázky s efektně rozstříleným šturmovikem), dosud v ostatních simech náhodně znázorňované jen "kousky" textury. Množství hýbající se pozemní techniky a členitý terén už jen završovaly netrpělivé očekávání data vyjití tohoto simu. Ten konečně vyšel 18. listopadu 2001 a začal přetvářet dějiny v oblasti počítačových leteckých simulátorů.

Propracované 3D kokpity byly samozřejmostí, stejně jako odpadávající vystřelené nábojnice z výstřelných kanálků. Nechyběla výztužná lana na pomalých dvojplošnících nebo "lanoví" a antény na lodích. Možnost nouzového přistání téměř kdekoliv dávalo šanci zkoušet své pilotní umění i v tomto směru (pamatuji na "zjišťování" rychlosti, při které se letadlo ještě udrží dotýkat koly podvozku vodní hladiny aniž by se potopilo apod.).

Hned od první verze bylo možno pilotovat 31 letadel - na tu dobu poměrně značné množství. I když se často jednalo jen o subverze několika typů, umocňovalo to celkový dojem ze simulátoru. Navíc tu byla další letadla, "pilotovaná" počítačem, tzv. AI (Artificial Inteligence), jejich počet dosáhl čtyřiceti "kusů". Mnohdy typů, které dosud v žádném jiném simulátoru nebyly (Me 323 Gigant, Fi 156 Storch, FW 189 Rám atd.). Sice zpočátku na úkor letadel, které by byly použitelné více, ale ty se naštěstí dodělaly postupem času (např. Ju 87, Me 110, A6M...)

Oleg a jeho tým v 1C: Maddox Games naštěstí neusnuli na vavřínech a činili se dál. Formou patchů a addonů opravovali chyby, doplňovali a vylepšovali program a hlavně dále rozšiřovali řady pilotovatelných i nepilotovatelných letadel. Vylepšování programu dospělo v březnu 2003 k vydání samostatné hry Il-2 Sturmovik Forgotten Battles (dále jen FB), která u nás vyšla kompletně přeložená jako Il-2 Zapomenuté bitvy. Přibyla další letadla, mapy-lokace a mise. Změn ale doznal i vlastní program, takže se pak hlásil jako verze 2.xx. Nerozrůstal se jen počet letadel, ale i lidí létajících tento simulátor. Jejich zájem, připomínky, názory, pochvaly i výtky poslouchal Oleg na veřejném diskusním fóru a na objektivní a konstruktivní z nich reagoval. Buď odpovědí nebo i zásahem do programu. Dokonce dovolil určitým skupinám lidí udělat dle přísných kritérií některé typy letadel, pozemní techniku a objekty, které pak zakomponoval do enginu hry.
Mimo jiné, díky nadšení slovenských "kolegů", byly vytvořeny tanky Lt-38, obrněný vlak, raketa V-2 a další pozemní technika a různé objekty. Jejich zápal vedl tak dalece, že se pustili do tvorby Avie B-534 a Letovu Š-328. Začala historicko-pátrací akce, neboť sehnat potřebné podklady a výkresy k oboum letadlům byl docela oříšek. Vlastní 3D modely se díky jejich složitosti a náročnosti nechaly vytvořit na zakázky, na jejichž zaplacení se složila tehdejší československá šturmácká komunita (nechci psát česká a slovenská, protože v této otázce jsme byli zase jednotní ;). Avie byla nakonec vytvořena tak, že by mohla být i pilotovatelná. Modely letadel jsou však zatím stále nepoužity, mimo program. Zda-li Oleg nechá Avii a "Kravku" zakomponovat do enginu hry je ve hvězdách. Bohužel...
Větší naději pro začlenění do hry má ale od roku 2005 vytvářená úžasná mapa "Slovenska" (obsahuje kousek Moravy a podstatnou část Slovenska, důležitou pro dění SNP). Dle posledních informací byla 24. září 2007 Olegovi odeslána beta verze mapy ke kontrole a dolaďování v enginu hry. Současně s ní je jinou skupinou nadšenců vytvářená mapa Besarábie. Minimálně mapa Slovenska by měla představovat absolutní špičku v doposud vytvořených mapách pro Šturmovika, proto tiše doufáme, že Oleg nenechá alespoň tuto práci slovenských kluků padnout ladem...

Díky podstatně silnější kupní síle lidí ze západní Evropy a Ameriky samozřejmě došlo k tomu, co jednou přijít muselo – v posledních patchích pro FB a addonu Ace Expansion Pack (ten vyšel v březnu 2003) byla vyslyšena přání o přidání Mustangu, Lightningu a dalších amerických letadel. Tedy nejen amerických. Přibyly např. některé verze Spitfiru a také další letadla Luftwaffe. Objevily se i první vlaštovky v podobě Zera a Hayate, naznačující, že se připravuje další pokračování hry – pacifické bojiště.

Toto pokračování vyšlo v říjnu 2004 pod názvem Pacific Fighters (PF) a povýšilo verzi programu na číslo 3.xx. Povahou bojiště (pacifický oceán) přibyla na nových mapách možnost startování a přistávání z letadlových lodí, útoků na ně i na jejich doprovod, dlouhých navigačních letů nad rozlehlými mořskými plochami Pacifiku nebo zoufalých útoků kamikaze na nekonečné masy spojeneckých plavidel. Instalace tohoto addonu umožňovala spouštět jak samotnou hru PF, tak i "sloučenou" s předchozí verzí Šturmovika – FB AEP. Díky tomu dostali hráči simulátor s více než 250ti letadly, z toho 180ti pilotovatelnými! Jeho vydání však bylo bohužel poněkud uspěchané. Chybělo několik slíbených letadel, bylo vidět, že je v programu pár viditelných, ale neopravených chyb. Naštěstí opravy na sebe nenechaly dlouho čekat a brzy po té jsme se dočkali i některých slíbených ale nevydaných letadel.

Na přelomu let 2005 a 2006 vyšly patche 4.01 - 4.04, které byly jakousi "zkušební" verzí některých prvků vyvíjeného fyzikálního modelu pro úplně novou hru – Battle of Britain (Bitva o Británii, BoB). Virtuální piloti byli novým vylepšením opět namlsáni. Letadla se ve vzdchu (případně při pojíždění) začala chovat o něco realističtěji a s tímto faktem bylo nutné se poprat - znovu se učit ovládat nyní "bujnější" stroje.

Prodejní řada Šturmovika se zastavila v prosinci roku 2006, kdy v Evropě vyšel komplet Il2 Sturmovik - 1946. Oproti původní jednocédečkové verzi Il-2 Sturmovik z roku 2001 se nyní instaluje z jednoho DVD. Obsahuje ale komplet "merged" instalaci, zahrnující v sobě FB, AEP, PF a nově udělané add-ony "Pe-2 Peshka", "Sturmoviks over Manchuria" a "46" - přibyly např. nové mapy Burmy, Chalkin Golu, Mandžuska a Kijeva a místům bojů i několik odpovídajících letadel (např. Ki-27, Il-10). Add-on 46 je však rozporuplný přídavek - je to totiž směsice letadel (v dosti případech jen prototypů, případně jen zbožných přání konstruktérů), která se mohla pohybovat po obloze v roce 1946. Své fanoušky si tato letadla (v případě Lerche by se spíše hodil pojem "lítadlo") našla, ale na servery s misemi s historickým podkladem nemají šanci se dostat. Příznivci těchto map jsou zklamáni, že se těmto "zbytečnostem" věnoval čas a úsilí, když mohly být využity daleko "prospěšněji" na reálnější a použitelnější letadla.
Verze tohoto kompletu je označena jako 4.07m. I pro něj vyšel patch - v4.08, který kromě oprav navíc přidává další mapy (Murmansk, Norsko a online verzi Itálie a pouště). Ve verzi 4.08m je tak k dispozici 79 map, z toho je 32 upraveno ("odlehčeno") pro online hraní a 21 existuje v (minimálně) dvojím provedení (např zimní / letní varianta jedné mapy).
Počet všech letadel (tedy jak těch pilotovatelných, tak i AI) stoupl na ohromujících 316! A je možné, že se toto číslo jedním nebo dvěma posledními patchy ještě mírně zvýší. Doufejme...
Spousta letadel je zde zastoupena několika svými subverzemi (např Bf 109 patnácti, Spitfire šestnácti, Jak šestnácti a Zero desíti), spousta je však unikátních (jen namátkou z přední části seznamu: I-185, MBR-2, P11c, Pe-8, R-10...). Čtrnáct letadel v seznamu jsou jen specielně vytvořená Esa (např. Durand - Jak-9T, Graf - Bf 109G-6, Hans Rudels - Ju-87G-2, Kožedub - La-7, Nowotny - Me-262A-1a, Pokryškin - MiG-3) na již existujícím modelu, který má "vylepšené" vlastnosti simulující vysokou úroveň daných pilotů - es.
A spousta letadel je pilotovatelných. 229 verzí všech možných typů lze "osedlat" a buď použít k účelu, pro který byly stvořeny nebo si jen tak poletovat nad městy, horami, přístavy, pláněmi v Rusku nebo širým pacifickým oceánem... Zastoupena jsou tu letadla těchto států: Francie, Holandska, Polska, Velká Británie, Spojených států, Ruska, Finska, Německa, Maďarska, Japonska, Itálie, Rumunska a Slovenska. Ne vždy se jedná o letadlo přímo vyrobené v té dané zemi, ale např o letadlo, které pod vlajkou té které země létalo (viz např. Slovensko a Bf 109).
Přes 300 předem připravených misí, kampaně za jednotlivé obsažené státy a jim odpovídající typy letadel (další kampaně a mise jsou k dispozi na internetu), generátor rychlých misí, editor pro tvorbu misí vlastních - to vše dává možnost zapomenout u PC na čas a létat a létat ...:))

Jenže každý časem dospěje k tomu, že létat samotnému proti AI se omrzí. Ač si budete obtížnost nastavovat čím dál tím výše, stavět proti sobě více a více protivníků, vytvářet nebo na inetu hledat zajímavé mise, zjistíte, že strojovému létání vašeho počítačového protivníka něco chybí - lidský faktor. Proti počítači letěná mise bude vždy stejná. Jaký však bude diametrální rozdíl, když proti vám poletí člověk. Desetkrát můžete během jedné mise/mapy letět na jeden cíl a deset může být průběhů tohoto letu. Pokud váš protivník uvažuje, nebude opakovat stejné chyby, stejné trasy, stejné letové výšky, případně nepoužije stejnou výzbroj. Přiletí podle "plánu" z jedné strany a protože zjistí, že ho tam čekáte, zařídí se podle toho a další let poletí hledat skulinku ve vaší obraně někde úplně jinde. Tak jako on, i vy budete chtít hledat jeho slabiny, ale při tom se obávat toho, že on nalezne vaše nebo že vás přechytračí. Budete ho proto chtít překvapit, zaskočit, napadnout za pomoci dalších vašich živých kamarádů, volat do éteru "Tally Ho!" "Horridó" "Za ródinu" , "Banzai", "Uhni, za tebou!!". Jen abyste nemuseli volat "Pomooc".... Budete daleko více šťastní a spokojení sami se sebou, když se vám podaří odstřelit od "zadku" vašeho kolegy nepřátelskou stíhačku, v organizované spolupráci s dalšími udolat bránící se svaz bombardérů, v bitevníku zastavit postupující kolonu nepřátelských tanků, zatímco nad vámi bude kroužit hejno krycích stíhaček... Až k tomuto stavu dojdete (dle možnosti připojení k inetrnetu dříve nebo později), nestyďte se a zapojte se do již probíhající bitevní vřavy na internetových vlnách. Nebudete prvním ani posledním.

Simulantů Šturmovika (od slova simulace létání, urážet virtuální letce slovem hráči se mi opravdu nechce :) je v současné době hodně. Díky možnosti létat nejen jednoduché mise, případně kampaně (hry jen pro jednoho hráče), ale i mise po inetu nebo LAN, kdy proti sobě bojují živí "piloti" a hra tak dostává naprosto jiný a hlavně mnohem větší náboj, opouštělo mnoho "západních" virtuálních letců zažité představy o špatnostech všeho ruského a čím dál více podléhalo kouzlu Šturmovika. Vždyť nemuseli nutně létat jen za Vojenno vozdušnyje sily Krasnoj armii, ale i za Luftwaffe a díky strojům, dodávaných do Ruska z USA a Velké Británie v rámci Smlouvy o půjčce a pronájmu také v několika strojích západní produkce. S přibývajícími addony pak západních (a jiných dalších ) strojů přibývalo a spokojenost "zápaďáků" rostla. Navíc díky vlastnosti programu, umožňující si pro každé letadlo vytvořit vlastní skin – specifickou kamufláž s výsostným a kódovým označením, tak mohli simulovat boje na letadlech nejen s rudou hvězdou nebo černým křížem, ale i s hvězdou bílou, britskou kokardou, finskou svastikou, japonským hinomaru apod. A tak se na virtuálním nebi, třeba i díky skvělému slovenskému prográmku HyperLobby, opět potkávají a utkávají ve vzdušných bojích Němci s Rusy, ale i Češi, Slováci, Poláci, Maďaři, Finové, Kanaďané, Američané, Japonci, Brazilci, Švédové, Belgičani, Britové, Francouzi, křečci…

Spousta z těchto lidí se pak od běžnějších "střílečkových" dogfightů postupem času přeorientovává na kooperující mise, ve kterých se mnohem více hledí na vlastní přežití při snaze splnění daných úkolů mise. Takže se již nekoná zběsilé honění za kouřícím nepřítelem za cenu ztráty buď důležité výšky či rychlosti nebo kontaktu s doprovázenými bombardéry. A pokud vlastní letadlo dostane zásah do nějaké důležité části, pilot si již velice rozmýšlí další zbytečné setrvávání na bojišti a spíše se klidí domů na nejbližší letiště. Jakousi nepsanou podmínkou pro účast v těchto misích je příslušnost k relativně organizované skupině virtuálních letců, tzv letce. Pro členství ve většině z nich není podmínkou tvrdé trénování létání, střelby, spolupráce a různých taktik, ale pokud si naopak takto vycvičená letka "odskočí" na nějaký dogfight server, dokáže celkem v pohodě likvidovat i značně početnějšího, ale neorganizovaného nepřítele. A v coopmisích pak její účast budí patřičný respekt.

I na našem, českém, virtuálním nebi se již nějakou dobu prohání několik takovýchto letek. Z těch, co za dobu svého hraní Šturmovika znám sám osobně, nezanikla zatím ani jedna. Což samo o sobě o něčem svědčí. Dokonce se v nedávné době vytvořilo několik nových. Doufám, že i ony vydrží a budou spolu s těmi stávajícími statečně šířit na světovém virtuálním "válečném" nebi pověst o kvalitách českých virtuálních pilotů.

České (a slovenské) letecké komunitě ale již nestačí obyčejný dogfight (DF) či obyčejné kooperační mise a proto se vytvářejí a vymýšlí speciální mise, kterých se účastní poměrně značné množství pilotů (dokonce i několik zahraničních – ze Slovenska :). Jedná se buď o mise běžící na DF serverech, ale založené na velmi důkladné spolupráci jednotlivých složek letectev obou soupeřících stran nebo rozsáhlé kooperační mise. Jednou z takových akcí, založených na principu DF map, byl například nálet třicetičleného svazu bombardérů B-25 na Berlín s doprovodem šestnácti stíhačů, proti nimž startovalo bránit hlavní město Říše čtrnáct letadel Luftwaffe. Piloti bombardérů zažívali podobné chvíle, co jejich skuteční "kolegové" před téměř 60ti lety - udržení tak veliké formace, do toho nebezpečné zásahy od flaků německé protiletadlové obrany, kdy kvůli úniku paliva muselo předčasně opustit svaz několik letadel, poškození letadel palbou nepřátelských stíhačů a následná nouzová přistání. Na konci letu pak ale na těch několik šťastných přeživších čekala nepopsatelná radost z toho, že vydrželi celý skoro dvouhodinový let a ve zbytečku svazu se vrátili zpět na vlastní základnu a úspěšně zde přistáli. Ač příprava a realizace takovýchto misí zabere organizátorům spoustu času, jejich osobního volného času, a odměnou jim je pouze úspěšné zrealizování akce a poděkování účastnících se pilotů, přesto se čas od času nějaká menší či větší speciálka koná a vždy je po ní ze strany pilotů velký "hlad". Ty úspěšnější se pak zúčastněným vryjí do paměti a při vyslovení názvů jako např. Berlín, WildeSau / Night Reapers, Midway, Kurland, Riga, Tajná zbraň, Velký Cirkus, Biggless, Deadly Channel, Over the Coast, Macho Grande, No Alternative, ... Alsterufer ;), si hned vybavují svoje úspěchy a zklamání, hořící letadla soupeře, kamarádů nebo i svůj pád... (a případně, tedy především, Cibulovo starty, pády a případná přistání :D )
29. 4. - 1. 5. 2005 byl testován daleko propracovanější a složitější systém speciální "mise". Mise v uvozovkách, protože by se mělo jednat (a z datumů je patrné že jednalo :) o několik dní trvající létání, se zaměřením na dění na frontě a nejen té vzdušné. Letadla by měla být v tomto případě jen kolečkem v soukolí velkého stroje. Projektu se říká pracovně "sado-maso". Z důvodu složitého přepočítávání výsledků dění na frontě, byla snaha vytvořit nástroj tento výpočet usnadňující. Opět vyvíjený na základě iniciativy několika zainteresovaných lidí v jejich volném čase. Od doby testu "Krasnodaru" však uplynuly dva roky a lidé již pomalu zapomínají, co kdysi znamenalo "Tajpanovi tygři" nebo "válčení dvou generálů"...
V březnu 2005 se rozjel (a bohužel po nějaké době skončil) další český projekt - czechwar, založený na coopsystému Bellum. Jednou z předností těchto dvou systémů (alespoň pro mne) byla možnost rozsáhlé statistiky pilotů a odlétaných misí. Dalším lákadlem byla samozřejmě možnost spolupráce s ostatními piloty, "pohybující se" fronta a pozemní jednotky, vliv předchozí mise na tu následující, respektive na vývoj situace na frontě, nutnost plánování dalšího postupu apod. O tento projekt (díky zpřístupnění přes HyperLobby) byl obrovský zájem z celého světa. Czechwar po sedmi měsících skončil, ale na světové scéně se objevily další pokusy o podobné systémy.
Po delší odmlce se na českém virtuálním nebi zablýsklo, když se jeden z autorů czechwaru zasloužil o vznik dalšího projektu, stavějícího na principu stařičkých Warbirds - dobývání letišť. Nápad to byl báječný, jeho realizace poměrně rychlá a i úspěšná. Jenže narozené a vypiplané dítě se brzy odložilo a jeho současný osud není hoden velikosti myšlenky a jeho funkčnosti :(

Jak je však vidět, minimálně na českém šturmáckém virtuálním nebi se ještě nějakou dobu bude určitě něco zajímavého dít. Do vydání nového simulátoru BoB je ještě daleko (tato věta byla psána v prosinci 2005, a i dnes, tj. 30.9.2007 je BoB v dalekém nedohlednu...), ale přesto si myslím, že i potom bude Il-2 Sturmovik ještě hodně dlouho na předním místě v leteckých simulátorech co do oblíbenosti a hlavně rozšířenosti.

V textu byly zmíněny obrázky z herního webu games.tiscali.cz, takže kdo chce, může si je tam dohledat :)

Dále bych pak rád jmenoval několik mně známých českých letek:
1stCL (1st Czech Lions)
3.IAP (3. Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk) / 3.BAP (3. Bombardirovočnyj Aviacijonnyj Polk)
57thMH (57th Mad Hamsters)
No. 310 & 311 (Czechoslovak) Squadron RAF
312 (No. 312 [Czechoslovak] Virtual Squadron RAF)
313 (No. 313th Czechoslovak Fighter Squadron)
606 squadron
AH (Asfaltoví holubi)
BP (BlackPanthers)
CSL (Česká stíhací letka)
CVK (Československá Virtuální Křídla)
Cmelaci (Čmeláci)
Fliegen Koyotsz
GC3 Normandie-Niemen
HP (Hanácká peróť)
Lamky
PFG (pipes from G)
VGR (Virtual Grim Reapers)
WT (White Tigers)

plus jedna slovenská ;)
Letka 13 (plus slovenské forum SVZ)

a v neposlední řadě neoficiální forum české virtuální letecké komunity:
SVK (Svět virtuálních křídel)